SEOguru onderschrijft Gedragscode Zoekmachine Marketing IAB
SEOguru is akkoord gegaan met de “Gedragscode zoekmachinemarketing” zoals de Taskforce Search van het IAB die deze week heeft gelanceerd. Het IAB (Interactive Advertising Bureau Nederland) is het onafhankelijke orgaan en kennisplatform op het gebied van online advertising, interactive marketing, mobile advertising & iTV.
Het officiële persbericht kunt u hier lezen.
De gedragscode zelf (pdf) kunt u hier raadplegen.
Het is de missie van SEOguru om bedrijven SEO-deskundig te maken, d.w.z. zodanig op te leiden dat men op legale wijze aan de slag kan met zoekmachine optimalisatie, danwel door de optimalisatie zelf ter hand te nemen danwel door dit aan een bureau uit te besteden. Omdat de gedragscode weer een stapje in deze richting is, heeft SEOguru zich met enthousiasme aangesloten.
De aangesloten SEO adviesbureaus zijn nu namelijk verplicht vooraf aan de uitvoering van een opdracht aan te geven wat hun werkwijze is, d.w.z. aan te geven waar ze eventueel over de grens van de Google-richtlijnen gaan. De gedragscode is dus met name gericht op informatieoverdracht aan de opdrachtgever. Het bureau mag de Google-richtlijnen dus zeer wel tarten, bijvoorbeeld om de mogelijkheden van zoekmachine optimalisatie te verkennen, maar mag dit alleen doen als de opdrachtgever hieromtrent voldoende is geïnformeerd. In de gedragscode is aangegeven wat die grens in principe is. Het betreft zaken als cloacking, gebruik van redirects, unieke content, linkbuilding en het onrechtmatig gebruik van andermans merknaam.
De gedragscode zegt dus niets over de kwaliteit van werken van betreffend bureau, d.w.z. er wordt niets gemeld over de vraag wat seo in positieve zin betekent of zou moeten betekenen. Ieder bureau is vrij aan SEO een eigen invulling te geven. Maar daar wringt natuurlijk nog wel iets, want waar baseren bedrijven nu precies hun seo-activiteiten op? M.a.w., wat zijn hun bronnen, wat zijn hun ervaringen en wat is hun stand van kennis? Precies op dat schimmige punt probeert SEOguru via onderhavige website een steentje bij te dragen. Bovendien ben ik met voorzichtige pogingen bezig SEO richtlijnen, dus een soort gedragscode-in-positieve-zin, te formuleren. Binnenkort verschijnt daar een update.