SEO wordt weer leuk! – Deel 2 : SEO en gamification
Dit is het tweede deel uit de serie “SEO wordt weer leuk!”. In het eerste deel “Hoe detecteert Google zoekmachine vriendelijke content?” heb ik laten zien dat door alle grote wijzigingen bij Google, de afgelopen twee jaar, creativiteit weer helemaal centraal staat in de kunst van het hoog ranken: de zoekresultaten zijn namelijk steeds slechter te manipuleren. We zullen daarentegen content moeten zien te produceren die door onze bezoekers daadwerkelijk wordt gewaardeerd. Voor Google zal zich deze waardering moeten manifesteren via sociale signalen (+1’s, tweets, likes, etc), natuurlijke signalen (dus geen luie vormen van linkbuilding) en gebruikssignalen (met name de bezoekduur). Deze serie is er op gericht om vormen van contentcreatie onder de aandacht te brengen die genoemde signalen in positieve zin zullen beïnvloeden.
In onderstaand artikel is het woord aan Horst Streck, oprichter en voormalig CEO van één van onze meest succesvolle gamebedrijven in Nederland, namelijk Youdagames. Ik beschouw Horst als guru op het gebied van gamification van websites. Omdat het me leuk leek de guru-lijn in deze serie van artikelen door te trekken, heb ik Horst gevraagd een volgende guru voor de reeks aan te wijzen. Daarover later meer, nu het woord aan Horst.
Alain Sadon, eigenaar SEOguru
René Greve zegt
Een game op je website verhoogt inderdaad de gemiddelde duur dat bezoekers op je site blijven. Toen ik deze pagina http://www.renegreve.nl/pacman/ een paar jaar geleden op mijn eigen site zette, steeg de tijdsduur met zo’n 25%.
Horst Streck zegt
Leuk om die ervaring uit de praktijk te horen. Zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen, gaat gamification zelfs nog een stapje verder.