SEO is dood ?
Matt Cutts, prominent Google medewerker, geeft in een video-interview zijn visie op deze stelling van SEO consultant Bruce Clay. Interessant genoeg ontkent Cutts deze uitspraak niet, maar nuanceert die wel. Cutts stelt dat SEO tegenwoordig meer is dan alleen het realiseren van hoge zoekmachineposities op allerlei veel gebruikte zoektermen. De serieuze, moderne SEO-er zou zich namelijk ook moeten richten op conversies, een term die je voornamelijk associeert met zoekmachine-marketeers.
Het is inderdaad zo dat de meeste SEO-bedrijven in Nederland en België zich nog voornamelijk profileren op het omhoogbrengen van de website. Dat is in de ogen van Cutts dus niet meer voldoende, en ik ben het met hem eens. SEO (zoekmachine optimalisatie) gaat daarmee een beetje op SEA (zoekmachine adverteren) lijken. Bij SEA is het al lang good practice te kijken naar conversies: de prijs die je bereid bent te betalen voor de vertoning van een advertentie op een zoekwoord is afhankelijk van de mate waarin betreffend zoekwoord leidt tot conversies, d.w.z. koop van een product, informatie-aanvraag, etc.
Die kant moeten we dus ook op met SEO. Google Analytics (GA) is een uitstekende tool om conversies te meten. Nadat binnen GA de verschillende doelen zijn gedefinieerd en er een bijbehorende code op de bedank-pagina’s van deze doelen is opgenomen worden de conversies namelijk gemeten: vanuit de menukeuze ‘Verkeersbronnen’-‘Zoekwoorden’ kan via het tabblad ‘Doelconversie’ precies worden afgelezen welke zoekwoorden hoeveel rendement hebben. Als blijkt dat goed renderende zoekwoorden laag scoren in de organische resultaten is precies dát de trigger om op die woorden beter te gaan optimaliseren, m.a.w. in die zoekwoorden meer te gaan investeren.
SEO waarbij alleen het aantal zoekopdrachten (en misschien de concurrentie) in Google bepalend was voor de vraag op welke zoekwoorden geoptimaliseerd zou moeten worden is dus dood. SEO waarbij op een iteratieve manier steeds bijgesteld wordt welke zoekwoorden werkelijk interessant zijn lijkt me inderdaad springlevend. Als gezegd kan de data die benodigd is voor die bijstelling uit GA worden afgeleid, maar de conversieresultaten van AdWords-campagnes (als die er zijn) kunnen daar overigens ook zeer goed voor worden gebruikt.
Pascal Beyens zegt
Laat SEO maar lekker SEO blijven!
En noem de rest zoals ze horen te worden genoemd :
SEO : Search Engine Optimalisation
SEM : Search Engine Marketing (waar SEA onderdeel van is)
SMO : Social Media Optimalisation
SMM : Social Media Marketing
Positie 1 zegt
Het hele SEO gebeuren draait tegenwoordig maar om enkele factoren. De grootste blijft de liefde van andere gewaardeerde en gerelateerde sites tot de jouwe.
autohuur zegt
Naar mijn mening is SEO nog lang niet dood, maar conversies moeten inderdaad gemeten worden om te kijken, of de investering in SEO (kost namelijk ook geld) interessanter is als de investering in PPC.
JSmedia zegt
SEO is zeker niet dood, volgens mij is de concurrentie alleen een grote “issue” geworden. Het aantal zoekresultaten vliegen regelmatig de pan uit. Voor veel ondernemers die wij spreken wordt het steeds interessanter om zoekwoord combinaties te bedenken, waardoor deze websites meer conversies krijgen. Met andere woorden, enkele zoekwoorden zijn minder interessant aan het worden. Zoekwoord combinaties van twee of drie woorden, worden interessanter.