Inleiding
Door onze website te koppelen aan onze Google Plus profielpagina gaan we de zoekresultaten ervan verrijken. Dit fenomeen van de verrijkte zoekresultaten noemen we Rich Snippets. Ik raad u aan dit ook te gaan doen, het zal immers resulteren in een hogere CTR, dus meer bezoekers naar uw site. Het laatste half jaar heeft Google via verschillende publicaties laten weten hoe we die koppeling moeten leggen, maar veel bleef onduidelijk. De laatste tijd lijkt het stof echter nedergedaald en is daarmee het juiste moment aangebroken om de methodiek een keer ondubbelzinnig op te schrijven. Want het werkt.
Als ik zoek op het woord "SEO meerdere landen", dan wordt in google.nl de seoguru site als volgt getoond:
In google.com echter, zien we het volgende:
Het verschil is duidelijk: er is een foto toegevoegd, inclusief een extra regel met auteursinformatie. De "by Alain Sadon" linkt naar mijn Google Plus profielpagina, waar Google ook de foto vanaf heeft geplukt. De "More by Alain Sadon" linkt naar een overzichtspagina met al mijn publicaties. Deze verrijking van de zoekresultaten vindt plaats bij iedereen, d.w.z. bij zowel de zoekers die zijn ingelogd als niet zijn ingelogd in hun Google account.
Maar er is meer aan de hand met dit fenoneem. Behalve dat het voor de CTR mooi is als we wat meer opvallen, wordt er door het koppelen van pagina’s aan personen een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van het semantische web (web3.0). Hierover meer in de nabespreking, maar nu allereerst de techniek van het koppelen zelf.
De techniek
Hoe kunt u er voor zorgen dat ook uw zoekresultaten straks op deze manier verrijkt worden weergegeven? Allereerst moet u dan natuurlijk wel artikelen schrijven of hebben geschreven. Als u bijvoorbeeld een webshop heeft en daar alleen productinformatie wordt weergegeven, dan zijn er geen aanknopingspunten om een koppeling te leggen met een auteur. U kunt natuurlijk wel een weblog in uw webshop opnemen, waar u berichten schrijft over onderwerpen die gerelateerd zijn aan uw business. Dat is sowieso een hele goede en beproefde methode om uw website op een hoger SEO-plan te brengen. De berichten die u daarin schrijft kunt u dus wél koppelen aan uw Google Plus profiel. Maar hoe vindt deze koppeling nu precies plaats?
De koppeling moet twee kanten op liggen:
- Koppel uw berichten aan uw Google Plus profielpagina
- Koppel uw Google Plus profielpagina aan uw site(s)
Omdat de koppeling twee kanten op ligt, kan Google ze als geverifieerd beschouwen. Het koppelen van berichten aan uw Google Plus profielpagina kan rechtstreeks verlopen, danwel via een tussenliggende auteurspagina. Veel blogs hebben namelijk een specifieke auteurspagina binnen de site. Rechts bovenaan dit artikel ziet u staan "door Alain Sadon", waarbij mijn naam doorlinkt naar zo’n auteurspagina binnen mijn eigen site. Als ik andere auteurs zou toelaten te schrijven binnen deze blog, dan krijgen ze dus een eigen auteurspagina. Bij WordPress wordt dit automatisch voor u geregeld via een /author/-pagina binnen het domein.
Indien er geen sprake is van zo’n auteurspagina binnen het domein, dan kunt u uw auteursnaam (die dan ergens op de pagina met het bericht moet staan) op één van de volgende twee manieren koppelen aan uw Google Plus profielpagina. Hierbij heb ik even mijn naam en Google Plus profiel-pagina gebruikt:
<a href=“https://plus.google.com/105039657769046310513?rel=author”>alain sadon</a>
Of via:
<a rel=“author” “href=https://plus.google.com/105039657769046310513”>alain sadon</a>
Cruciaal hierin is de rel="author". Die kan dus worden toegevoegd als extra argument aan de link naar de Google Plus profielpagina, danwel als extra attribuut van de <a href>-markup. Beide oplossingen hebben echter hetzelfde effect. De eerste oplossing is over het algemeen wat makkelijker te implementeren, maar de tweede oplossing is wat fraaier omdat die past binnen de nieuwste HTML5-conventies.
Vervolgens moet u de koppeling van uw Google Plus profielpagina naar de site(s) leggen waarbinnen u publiceert. Dat doet u door op uw Google Plus profiel aan te geven aan welke sites u bijdraagt. Als u op uw Google Plus Profiel pagina op "Profiel bewerken" klikt, dan scrollt u naar beneden naar het veld "Bijdrager aan". Daar voert u de domeinnaam (of domeinnamen) van de website(s) in waar uw publicaties te vinden zijn. Dit hoeft dus maar één keer per site! Op deze manier is de koppeling dus in beide richtingen gelegd.
Zo simpel is het…
In de volgende figuur ziet u dit nog even schematisch weergegeven:
Indien de naam van de auteur naar een tussenliggende auteurspagina binnen uw domein verwijst, dan wordt het één slagje complexer. Vanuit het bericht waar u de auteur van bent moet de rel="author" worden toegevoegd aan de link naar de auteurspagina. Vanuit de auteurspagina moet er vervolgens naar de Google Plus profielpagina worden gelinkt via de rel="me". Via de rel="me", onderdeel van XFN, kunnen profielpagina’s worden gekoppeld, in dit geval van de auteur-profielpagina binnen mijn eigen site en de Google Plus profielpagina.
Op de pagina met het door u geschreven bericht komt de link naar de auteurspagina binnen de eigen site, in mijn geval:
<a rel=“author” “https://www.seoguru.nl/seo-blog/author/admin/”>alain sadon</a>
Op de auteurspagina zelf komt dan de link:
<a rel=“me” “href=https://plus.google.com/105039657769046310513”>alain sadon</a>
In een figuur weergegeven:
Nabespreking
Als u voorgaande hebt geïmplementeerd kan de code en het effect ervan op de zoekresultaten (de rich snippets) worden getest via de zogenaamde Rich Snippets Testing Tool van Google. Het kan even duren voordat de zoekresultaten van uw site daadwerkelijk zijn verrijkt met auteursinformatie.
Tot slot wil ik dit fenoneem nog even in een wat breder perspectief plaatsen. Behalve dat het voor de CTR mooi is als we wat meer opvallen, wordt er door het koppelen van pagina’s aan personen namelijk vooral ook een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van het semantische web (web3.0). Zoals u waarschijnlijk weet staat sinds de oprichting van Google het begrip PageRank centraal bij de bepaling van de volgorde van de zoekresultaten. Hoewel dit begrip in de loop van de jaren vele verfijningen heeft ondergaan is de basis ervan nog steeds hetzelfde: iedere pagina op het web heeft een eigen PageRank-getal, dat staat voor de mate van populariteit van de betreffende pagina. De populariteit wordt daarbij bepaald door de verwijzingen die er naar toe liggen, zowel vanuit de eigen site als vanuit andere sites. Hoe hoger de populariteit van de verwijzende pagina (gedeeld door het totaal aantal verwijzingen op die pagina), hoe groter het effect op die van ons.
Langzaam maar zeker verwacht ik een verschuiving richting zoiets als een SocialRank (soms ook wel AuthorRank genoemd, wat ik zelf overigens iets te beperkt vind). Daarbij staan niet langer webpagina’s centraal, maar mensen van vlees en bloed, natuurlijk altijd nog wel gerepresenteerd door hun virtueel-sociale aanwezigheid via hun sociale profielen. Bij Google verloopt dat dus via de Google Plus profielpagina, maar ook bij Twitter, LinkedIn en Facebook hebben we onze eigen sociale profielpagina’s. Onze SocialRank zal (net als bij PageRank) afgeleid gaan worden van onze populariteit, die op zijn beurt bepaald kan worden uit het aantal volgers, connecties en vrienden gecombineerd met hun individuele populariteit. Waar we nu steeds bezig zijn geweest verwijzingen te krijgen van autoriteit-sites of autoriteit-pagina’s (dus pagina’s met een mooie PageRank) willen we straks dus juist ook verwijzingen gaan krijgen van pagina’s geschreven door populaire auteurs, dus auteurs met een mooie SocialRank. Voor Google is het daarmee van essentieel belang dat éénduidig bekend gaat worden welke pagina’s geschreven zijn door welke auteurs. In dit artikel is dus feitelijk beschreven hoe we Google daarmee aan het helpen zijn.
De rel="me" heeft in dit verband nog wel een speciale betekenis, die verder strekt dan Google alleen. Ik heb al gezegd dat er via die instructie profielen kunnen worden gekoppeld. Dit betekent dat we ook koppelingen kunnen leggen tussen bijvoorbeeld de auteurspagina binnen onze site en LinkedIn, Twitter, etc. Indien we inmiddels een hoge autoriteit hebben opgebouwd op Twitter, dan zou ik dat zeker niet nalaten te doen. Op mijn auteurspagina heb ik daarom alvast ook de volgende regels code (vereenvoudigd) opgenomen:
<a rel=“me” “http://nl.linkedin.com/in/alainsadon”>alain sadon</a>
<a rel=“me” “https://twitter.com/#!/seogurunews”>alain sadon</a>
Om de verificatie rond te krijgen zou ik in dit voorbeeld ook via de rel="me" moeten teruglinken naar mijn auteurspagina. In de Microformats documentatie van de rel="me" wordt dit inderdaad bevestigd.
Kortom, een hoop is er inmiddels duidelijk, maar tegelijkertijd mogen we verwachten dat er de komende jaren nog heel veel meer op dit gebied staat te gebeuren. Maar met hetgeen hiervoor beschreven maken we alvast een mooie eerste stap via het leuke fenomeen van de Rich Snippets.
Referenties
- Rel = author – Microformats
- Rel = me – Microformats
- SocialRank – Wikipedia
- Author information search results – Google
Over de auteur
Alain Sadon is eigenaar van SEOguru.nl en schrijver van het populaire boek "SEO voor Webprofessionals". Daarnaast geeft hij in Woerden SEO-trainingen aan webontwikkelaars en begeleidt hij bedrijven via gerichte SEO coachings. Door hem op Google Plus te volgen kunt u eenvoudig op de hoogte worden gehouden van de meest interessante, wereldwijde SEO-publicaties.
Linkbuilden.nl (@linkbuilden) zegt
Verrijk zoekresultaten via koppeling site met Google Plus: Inleiding Door onze website te koppelen aan onze Goog… http://t.co/dYCwVjIE
Online Marketing (@marketingnl_nws) zegt
Verrijk zoekresultaten via koppeling site met Google Plus http://t.co/jfaaUacn
Marketing RSS portal (@Marketing_RSS) zegt
RSS @seogurunews Verrijk zoekresultaten via koppeling site met Google Plus http://t.co/toQ0jcyD #onlinemarketing
Anton zegt
Bedankt voor deze informatie. Ik heb het toegepast en het werkt!
Ondernemersgemak (@Onderneemgemak) zegt
Verrijk zoekresultaten via koppeling site met Google Plus http://t.co/V7oV7fOk
JBOMedia e-commerce (@JBOMedia) zegt
Verrijk zoekresultaten via koppeling site met Google Plus: http://t.co/YXoz7Wei
Tessel zegt
Reuze informatief. Hartelijk dank voor het delen van je kennis.
Bart zegt
Bedankt voor deze informatie. Ik was hier al lang opzoek naar.
Nick zegt
Dank voor het bericht, maar waar binnen wordpress kan ik exact die regel code zetten?
Alain Sadon zegt
Maakt niet uit, als die maar ergens op de pagina staat.
Nick zegt
Ik bedoel meer hoe kan ik dat aanpassen, gewoon vanuit de FTP of ergens binnen WordPress?
Alain Sadon zegt
Binnen wordpress kan je de koppeling tussen de door jou geschreven pagina en de google plus pagina simpelweg uitvoeren door ergens op de page of post de link (met de rel=author) te plaatsen naar de google plus pagina. Als je de koppeling via een auteurspagina wilt laten verlopen, dan moet (vanuit je post of page) de rel=author aan de link naar die profielpagina worden toegevoegd. Volgens mij gebeurt dat in de nieuwste WordPress versie al automatisch. Vervolgens moet je ergens op je auteurspagina de link met de rel=me naar je google plus pagina leggen. Duidelijker kan ik het geloof ik niet zeggen.
Bart zegt
Ik heb alles gedaan maar het is nog steeds niet gelukt…
Alain Sadon zegt
Er kan wat tijd overheen gaan, dus even geduld.
Alain Sadon zegt
Hier een nog uitgebreider artikel. Lees die ook even door als het niet lukt: http://searchengineland.com/the-definitive-guide-to-google-authorship-markup-123218
Pieter zegt
In je reisverslag over WordPress en SEO noem je ook een href naar je Plus profielpagina maar dan met rel=”publisher”.
Wanneer gebruik je publisher en in welke gevallen author? Hoe verhouden deze 2 zich tot elkaar?
Alain Sadon zegt
Zoals ik het begrijp is de rel=”publisher” voor de koppeling van een gehele site aan een Google Plus pagina. Daarom ook mag de rel=”publisher” maar één keer worden opgenomen, namelijk in de (head sectie van de) homepage.
De rel=”author” is er voor de koppeling van individuele teksten (dus auteurs) aan een Google Plus pagina.
Arthur Brouwers zegt
Hallo Alain,
Vraagje. Ik heb een pagina gekoppeld en volgens de Rich Snippets Testing Tool werkt het.
Ik zie echter dit:
Extracted rich snippet data from the page
title = Kunstveiling
description = Kunstveiling
Hoe kan ik deze waarden beinvloeden. Ik neem aan dat de Title de naam is van de pagina.
Maar de description? Weet jij waar deze waarde opgehaald wordt/aan te passen is?
Alain Sadon zegt
Uit de meta property og:description, zoals die in de head-sectie van je homepage is te vinden.
Alain - BMC Internet Marketing zegt
Hallo Alain,
Mooi, compleet en helder stuk, zo zie je ze niet vaak. Ik vond jou wederom in Google vanwege –> Enige problemen met een hostingpartij gehad (Leaseweb nooit meer), met als gevolg dat ik het gehele G authorship verhaal opnieuw moet gaan implementeren (morgenvroeg 😉
Thanks voor dit artikel!
Groet,
Alain
Alain Sadon zegt
Bedankt en succes!
Sjoerd van Tilburg zegt
Als aanvulling op het vorige bericht:
Heb net mijn Google+ profiel gewijzigd naar het Google+ pagina van Beneteau-outboard en nu geeft Google mooi mijn logo weer…..probleem voor een deel opgelost