Meer info over het vak “seo tekstschrijven” bij de seo training voor tekstschrijvers. Voor meer info over het zoekmachine vriendelijke vertalen van teksten, kan ik u verwijzen naar de Handleiding SEO-vertalen voor vertalers.
6.1 Ken uw zoekwoorden toe aan de pagina’s van uw website
Uw site zal uit meerdere webpagina’s bestaan. Zorg dat u iedere pagina optimaliseert op een eigen set van zoekwoorden uit uw zoekwoorden-lijst. Bekijk dus welke pagina’s (teksten) uit uw site geschikt zijn voor de optimalisatie op welke zoekwoorden. Hou daarbij in gedachten dat de zoekwoorden als tekst op de pagina moeten gaan verschijnen. Niet één keer, maar verschillende keren, ook in de kopjes en titels van de pagina. Idealiter kent u één zoekwoord-combinatie toe aan één pagina, maar bij overlappende zoekwoorden kunt u meerdere zoekwoord-combinaties toekennen aan één pagina. Zo maakt u voor enkelvoud/meervoud-combinaties of voor synoniemen geen aparte pagina’s, maar laat u die terugkomen op dezelfde pagina. En, zoals in het vorige hoofdstuk is uitgelegd, optimaliseren we pagina’s tegenwoordig niet meer alleen op een enkel zoekwoord, maar op het bijbehorende topic. Het topic bevat alle zoekwoorden met dezelfde zoekintentie als het hoofdzoekwoord. Alle woorden uit het topic moeten op de pagina gaan terugkomen.
Voor de zoekwoorden die u niet kunt toekennen aan een bestaande pagina dient u een nieuwe pagina te creëren met tekst rond het betreffende zoekwoord/topic. De geoptimaliseerde pagina’s gaan straks dienen als -wat genoemd wordt- ‘landing page’ voor het betreffende zoekwoord: bezoekers gaan op die pagina landen nadat ze het zoekwoord in de zoekmachine hebben gebruikt en op uw zoekresultaat klikken.
Nu u weet welke pagina’s u op welke zoekwoorden gaat optimaliseren is de vraag hoe de optimalisatie feitelijk kan en moet worden uitgevoerd. Op een legale manier, welteverstaan. Maar met indrukwekkende resultaten! De vraag is dus: wat kunnen we precies allemaal doen om onze site aantrekkelijk te maken voor niet alleen onze bezoekers maar ook voor de zoekmachine robots. M.a.w. waar houden deze robots van, hoe verkrijgen we een hoge positie in de zoekmachines op de zoekwoorden die we via het vorige hoofdstuk in handen hebben gekregen?
6.2 Focus op content: robots houden van tekst!
Robots houden van tekst, véél tekst, om precies te zijn. In principe wordt alle tekst van de pagina in de cache (laten we zeggen: de harde schijf) van de robots opgeslagen. Alle tekst draagt daarmee in potentie bij aan de vindbaarheid van de site. Tekst vroeg in de pagina echter, wordt meer gewaardeerd dan de overige tekst. Zorg er daarom voor dat de zoekwoorden die voor de pagina heeft bedacht sowieso hoog in de pagina, zeker in de eerste paragraaf, voorkomen. Dit fenomeen noemen we ‘keyword prominence’. U kunt de Google cache eenvoudig raadplegen door in het Google zoekvenster de volgende regel in te typen, waarbij u www.mijndomein.nl/pagina-x.html vervangt door de pagina die u wilt onderzoeken:
cache:www.mijndomein.nl/pagina-x.html
Kortom, maak pagina’s met zoveel mogelijk tekst, gelieerd aan de zoekwoorden die u voor die pagina in gedachten heeft. Als u hoog wilt scoren op gebieden waar veel competitie is, wordt dit uitermate belangrijk. Als het lastig is veel tekst te creëren, denk dan aan de mogelijkheid een weblog of forum te integreren in uw site. Maar gooi de pagina vooral niet vol met uw zoekwoorden, hou het natuurlijk!
6.3 Dichtheid en uniciteit van de tekst
Robots kijken niet naar de dichtheid van woorden of combinaties van woorden op de pagina. Keyword Density is dus geen onderdeel van het algoritme van Google. De zoekwoorden moeten wel een aantal keer op de pagina voorkomen, maar er bestaat geen optimum.
De SEO teksten die u schrijft moet u niet gaan kopiëren van andere sites, zelfs geen delen ervan. Google kan eenvoudig controleren of ze de tekst al in haar index heeft staan en -zo ja- de gekopieerde tekst negeren. “Duplicate content” levert u geen straf op, maar het wordt eenvoudigweg nagenoeg onmogelijk goed te ranken met dubbele content pagina’s.
Soms hebben we ook dubbele content binnen de site zelf: er zijn dan bijvoorbeeld meerdere URL’s voor hetzelfde product omdat het product onder twee categorieën hangt. In dat geval kunnen we gebruik maken van de rel=”canonical”. U geeft dan in één van de twee pagina’s aan dat de andere pagina de ‘canonieke’ pagina is. De scoringskracht van beide pagina’s wordt dan gebundeld in die canonieke pagina. Die laatste gaat dan beter scoren. De eerste zal wegvallen uit de zoekresultaten. Hier meer info van Google over de rel=”canonical”.
Dit voor wat betreft de content (inhoud) van de pagina. Maar een webpagina bestaat uit meer dan content, het is opgebouwd uit html-elementen, html-tags genoemd. Daar vindt de volgende optimalisatieslag plaats.
6.4 Maak de SEO teksten gericht en compleet
Hoe gerichter de tekst, d.w.z. hoe specifieker we schrijven over het zoekwoord (of eigenlijk het topic/onderwerp), hoe gunstiger dat is. Dat fenomeen wordt in zoekmachine-jargon ‘specifity‘ genoemd. Behandel dus per pagina één onderwerp.
Behandel dat onderwerp ook zo compleet mogelijk. In zoekmachine-jargon noemen we dat ‘exhaustivity‘. Probeer alle aspecten van het onderwerp te behandelen.
Het beste voorbeeld van gerichte, complete pagina’s zijn wikipedia-pagina’s.
6.5 Maak goed gebruik van de html-tags
Tags zijn speciale html-codes om uw pagina vorm te geven en om op meta-niveau te beschrijven waar de pagina over gaat. Een voorbeeld van een tag is <strong>, waarmee u aangeeft dat de zinsnede die volgt, vet moet worden weergegeven. Een voorbeeld van een tag op meta-niveau is <meta name=description content= ”” >, waarmee u een omschrijving opgeeft die door zoekmachines kan worden gebruikt om in de zoekresultaten te kunnen laten zien waar uw pagina over gaat. Een html-tag waar u goed gebruik van kunt maken zijn de <h1> en <h2>-tags. De tekst die in deze tags staat wordt gewaardeerd door zoekmachines. Het mooiste is als u uw pagina kunt beginnen (d.w.z. zo snel mogelijk na de <body>-tag) met een <h1>-zin met woorden waarop de pagina gevonden zou moeten worden. Gebruik de <h2>-tag voor bijvoorbeeld kopjes van alinea’s. Ook gebruiken we de <h2>-tag voor het structureren van de verschillende aspecten van het onderwerp (zie vorige paragraaf). De vormgeving van deze tags kan via .css stylesheets worden vormgegeven.
Ook vetgedrukte (strong) tekst en soms ook cursief gedrukte tekst wordt door een robot zwaarder gewaardeerd. Let op dat u niet uw hele pagina gaat vol strooien met dit soort elementen. Het moet een mooie pagina blijven voor uw bezoekers van vlees en bloed.
Het is raadzaam uw tekst te illustreren met afbeeldingen en de zoekwoorden voor die pagina in de alt-tag op te nemen. Dit is een gemakkelijke manier om uw zoekwoorden in uw pagina’s te verwerken. Maak de alt-tags niet langer dan een woord of vijf. Maar, en dat is in veel gevallen nog interessanter, ingevulde alt-tags bij uw afbeeldingen zorgen er ook voor dat uw site gevonden kan worden via Google Image Search.
6.6 Title en Description meta tag
In de <head>-sectie van een html-pagina dient u de <title>- en een aantal <meta>-tags te specificeren. Via deze tags kunt u (o.a.) de robots uitleggen waar uw pagina over gaat. Met name de title-tag is van groot belang. Ook de description-tag moet goed worden gebruikt. Zorg dat de title-tag begint met het belangrijkste zoekwoord dat u voor betreffende pagina heeft bedacht. In de hiernavolgende tabel zijn de belangrijkste wetenswaardigheden opgenomen betreffende de head secties van goede SEO teksten. Voor wat betreft de maximale lengte van de Title en Description is rekening gehouden met het feit dat deze voor mobile en desktop verschillend zijn. Bij de maxima is uitgegaan van de eis dat ze leesbaar moeten zijn op beide apparaten.
Naam Tag | Functie | SEO tips |
Title | Titel van de pagina. -Verschijnt in de titelbalk van de browser. -Zeer belangrijk voor zoekmachines. |
– Goed leesbare zin met het zoekwoord zo veel mogelijk vooraan. – Maximaal 70 karakters (incl. spaties). NB. Is minimum van desktop (70) en Mobiel (180). – Zet de bedrijfsnaam achteraan in de Title, i.v.m. branding |
Description | Beschrijving van de pagina. -Verschijnt meestal bij de zoekresultaten. -Inhoud wordt niet gebruikt in Google rankingalgoritme. |
– Aantrekkelijke, wervende zin. Moet zoekers stimuleren te gaan klikken. – Maximaal 160 karakters (incl. spaties). NB. Is minimum van desktop (160) en Mobiel (210). |
Keywords | Zoekwoorden – Wordt niet gebruikt door zoekmachines. |
– Kunt u gewoon weg- of leeg laten |
Er wordt vaak gezegd dat het schrijven van SEO teksten vloekt met de discipline van het schrijven van op-bezoekers-gerichte webteksten. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. Primair schrijven we de tekst voor de bezoekers van onze site. Als bezoekers de tekst waarderen, en wij bij het schrijven ervan de regels op deze pagina in ons achterhoofd hebben gehouden, zal het effect op de organische zoekresultaten maximaal zijn.
Over de vraag hoe Google kan beoordelen of bezoekers de tekst waarderen, handelt het volgende hoofdstuk ‘Gebruikersgedrag’.
Vorige – 5. Zoekwoordonderzoek | Volgende – 7. Gebruikersgedrag |